Cloud computing: evolució d'un model d'èxit

L'evolució del cloud computing als últims anys és tot un exemple d'un model reeixit de subministrament de tecnologies de la informació.

La informàtica al núvol o, com és més popularment coneguda, cloud computing, és segons la definició del National Institute of Standards and Technology (NIST), “un model tecnològic que permet l'accés ubic, adaptat i sota demanda en xarxa a un conjunt compartit de recursos de computació configurables compartits (xarxes, servidors, equips d'emmagatzematge, aplicacions i serveis…), que poden ser ràpidament aprovisionats i alliberats amb un esforç de gestió reduït o interacció mínima amb el proveïdor del servei”.

El model, que es va iniciar fa ja bastants anys, s'ha popularitzat especialment l'últim lustre gràcies a la millora en la tecnologia que ho integra i a la crisi econòmica, que ha propiciat que cloud sigui un model idoni per a un moment en el qual tenir els costos baix control i disposar de mecanismes que facin flexible la gestió de les TI és clau.

De fet, la consultora IDC espera que més de la meitat de les empreses espanyoles adoptin el model cloud en el seu negoci al 2013. És més, el núvol públic creixerà anualment un 33% i un 27% la privada fins a 2016, afegeix la consultora. El rar serà, asseveren des de IDC, que les empreses no apostin per aquesta opció. Des d'una de les empreses més actives en l'àmbit de cloud computing a Espanya, Arsys, fonts consultades vaticinen que “en poc temps, totes les empreses utilitzaran el núvol, d'igual manera que van adoptar el correu electrònic o el PC en el passat”. Per què?. Des de la marca no ho dubten: “Perquè el cloud computing reforça la productivitat i competitivitat”.

Maduració a Espanya

El model de subministrament de TI tradicional ha canviat per complet a Espanya amb la irrupció de cloud i de la tecnologia com a servei. Ara, pràcticament qualsevol recurs informàtic pot entendre's com un servei i en uns anys s'ha passat d'una primera oferta de solucions en el núvol bàsiques, com podia ser el correu electrònic, a altres solucions amb moltes més prestacions i que pràcticament emboliquen tota l'operativa de l'empresa, com pot ser un servidor o la gestió d'un centre de dades en el núvol per als aplicatius de negoci.

“Això –asseguren des de Arsys– ha facilitat molt el subministrament i provisió de recursos IT dins de les organitzacions. Per exemple, en el cas de les Infraestructures com a Servei (IaaS), abans calia comprar servidors, firewalls, configurar-los, administrar-los, fer proves… Ara, amb cloud, no és necessari afrontar aquestes inversions inicials en adquisició de maquinari i tota aquesta capacitat tècnica es gestiona des d'Internet, des del núvol: tenim els recursos que necessitem quan els necessitem, sense obsolescències, sobredimensionamientos o recursos infrautilizados”.

Els experts consideren que l'oferta del cloud és madura i “segueix evolucionant sobre una estructura bàsica basada en els principis del model (facilitat d'ús, autoprovisión, pagament per ús i monitoratge del consum, flexibilitat i elasticitat, accessible via Internet…), però precisament està constantment incorporant noves funcionalitats d'una forma transparent, perquè ho fa en el núvol dels proveïdors. Per exemple, la nostra solució Cloudbuilder incorpora noves funcionalitats pràcticament totes les setmanes”.

És més, l'adopció de cloud en les empreses està creixent per sobre de les previsions, i segons dades del sector, ha arribat a duplicar-se en l'últim any. “La cerca de la competitivitat i d'una major eficiència està portant als més reticents a adoptar el núvol de forma prioritària per poder continuar desenvolupant el seu negoci sobre un model IT com a servei que reforça la seva competitivitat”, indiquen des de Arsys.

Les empreses més proactives cap al núvol

Quant al tipus d'empreses que està acollint millor el model en el núvol aquestes són aquelles que engeguen nous projectes i opten per fer-los directament en aquest model des de l'inici. “L'exemple –asseguren els experts d'Arsys– són les startups, que no tenen una infraestructura prèvia i opten per gestionar tots els seus recursos directament en el núvol, sense concebre si més no fer-ho sobre una arquitectura tradicional que pot resultar poc eficient”.

Cal tenir en compte, en aquest sentit, que el gran atractiu del model en el núvol segueix sent l'estalvi de costos que suposa per a les empreses, principalment, pel seu model de pagament per ús i perquè evita les inversions inicials.

Encara que són moltes ja les signatures que opten pel núvol per una altra dels seus grans avantatges: el seu efecte multiplicador de la productivitat, ja que posa a l'abast de qualsevol empresa recursos de TI que fins ara només estaven a l'abast de les grans corporacions i amb una rapidesa d'implementació pròpia del model com a servei.

“Per exemple –expliquen des de la companyia– a diferència del model tradicional, les companyies poden tenir un nou servidor de menys de 10 minuts, quan abans calia esperar setmanes per triar el sistema, negociar el preu, esperar al fet que ens ho servissin, instal·lar els programes i sistemes operatius, fer proves de concepte… Aquestes setmanes que es guanyen de més són setmanes de productivitat perquè et permeten, per exemple, avançar-se als teus competidors en les decisions estratègiques de negoci”.

Algunes barreres encara existents

La seguretat i els aspectes legislatius han estat històricament algunes de les majors barreres d'entrada al nou model però segueixen aquests existint? “Les empreses que mostraven aquestes reticències per adoptar el model cloud estan canviant d'opinió a mesura que comproven per si mateixes els serveis en el núvol i els avantatges que porta al seu negoci –expliquen des de Arsys–. Encara que la seguretat continua sent un aspecte fonamental a l'hora d'adoptar solucions en l'entorn cloud, aquest temor ve donat perquè encara es té un concepte difús del que hi ha darrere el núvol”.

En aquest sentit, afegeixen, cal recordar que el model de cloud no és alguna cosa abstracte: “És una realitat que es materialitza en els centres de dades dels proveïdors, en la tecnologia i l'equip humà que hi ha darrere. I això s'aplica també si parlem de la seguretat jurídica o del compliment de les normatives de protecció de dades personals. Per això, és clau el procés d'elecció del proveïdor i establir una relació de confiança com succeeix amb qualsevol procés d'externalizació. Hem de saber si el proveïdor compta amb la seva pròpia infraestructura i on està situada físicament, els partners tecnològics que té, conèixer els seus nivells de suport i SLA, els seus nivells de redundància, la certificació de l'empresa i dels seus equips tècnics per part de tercers…”.

Transformació dels departaments de TI

Com és obvi, aquesta tendència generalitzada està canviant el paper dels departaments de TI de les empreses. “El cloud bàsicament està facilitant el dia a dia en els departaments IT, ja que el proveïdor assumeix les complexitats que sorgeixin de l'administració de sistemes i xarxa, i allibera els recursos dels departaments tècnics, que així poden dedicar-se a desenvolupaments vinculats al core business de l'empresa”.

I és que amb cloud tota la capacitat de TU es gestiona des d'un panell de control que permet crear servidors, establir polítiques de firewall o de còpies de seguretat, balancejadors, ajustar capacitat, realitzar migracions, etc. “Operacions a les quals abans els departaments tècnics havien de destinar molts recursos, però que ara, en el núvol poden fer-les en qüestió de segons”.

tags: cloud evolució seguretat

Ho vols compartir?
cdnet
  Títol Tema
7881 Els bots maliciosos representen gairebé el 40% de tot el trànsit d'internet
7860 Estratègies digitals d'èxit per a una pàgina web
7683 Què és un servidor segur?
5837 Google penalitzarà les webs no adaptades a dispositius mòbils
5486 Com complir amb les directrius de cookies de la LSSI?
5232 4 raons per les quals els usuaris abandonen una compra en línia màrketing
4298 Presentació de iAgric
3852 Per què la majoria de les empreses no pren precaucions al núvol
3830 Pàgina de Facebook o blog corporatiu? Claus perquè la seva empresa estigui a la xarxa amb èxit màrketing
3836 L'era de l'hegemonia de les tauletes
3834 Cloud computing: evolució d'un model d'èxit
3753 S'aprova el primer dictamen de privacitat de les apps mòbils
3743 5 claus per a una estratègia eficaç de màrqueting a temps real màrketing
3747 El màrqueting es capbussa en l'oceà digital màrketing
3696 Estudi sobre l'activitat de les principals marques espanyoles en xarxes socials social media
3749 La privacitat de Facebook: els mites i les veritats sobre la xarxa social social media
3565 Les 5 tendències de social commerce per a 2013. màrketing
3610 Són les xarxes socials una amenaça per a les empreses espanyoles? social media
3570 El novembre negre de la seguretat de la informació
3563 Facebook té problemes amb el model de negoci publicitari màrketing
3561 Veritat o ficció? Tot sobre l'adopció del HTML5 - infografia
3559 Disenyar una bona experiència d'usuari- infografia màrketing
3480 13 tendències de social media marketing que enlairaran el 2013 màrketing
3478 Així et segueixen el rastre a internet màrketing
3274 Garantint la seguretat al núvol social media
3272 Què fer per llançar-se bé al e-commerce? màrketing
3276 6 consells sobre marketing online – infografía social media
3114 Com relacionar-se professionalmente a les xarxes socials màrketing
3110 10 riscos que les marques haurien d'atrevir-se a assumir a les xarxes socials màrketing
3116 Consells de Google per adaptar-se al mercat mòbil màrketing
3028 5 exemples de botigues virtuals amb codis QR màrketing
2952 SEO d'un cop d'ull - infografia màrketing
2877 Quin és el millor moment per publicar a Twitter, Facebook o Tumblr? social media
2714 6 coses que mai haurien de compartir-se a Facebook social media
2744 Detalls del nou Facebook per empreses social media
2720 5 formes per integrar un lloc Web amb xarxes socials màrketing
2722 Cinc accions a evitar en social media social media
2549 Una estratègia a les xarxes socials ha d'anar més enllà de comptar seguidors màrketing
2594 Com mesurar la fortalesa d'una marca en les social media màrketing
2582 Per què els clients abandonen el carret de la compra? màrketing
2532 Facebook revela com rastreja als seus usuaris social media
2534 Com borrar el teu compte de facebook la guía definitiva. social media
2530 Estratègies de màrqueting en xarxes socials social media
2551 Com planificar una acció de màrqueting a les xarxes socials màrketing
2536 Les 8 claus del Marketing a Facebook social media
2538 Els pasos per a una estratègia social media. màrketing
2545 Les claus per una bona estratègia de màrqueting en mitjans socials màrketing
3745 Una forma senzilla d'entendre el cloud computing – Vídeo