S'aprova el primer dictamen de privacitat de les apps mòbils

S'analitzen la incidència i els riscos que plantegen per a la protecció de dades.

Les autoritats europees de protecció de dades han aprovat el primer dictamen conjunt sobre la privacitat en les aplicacions mòbils.

És la primera llei sobre protecció de dades sobre les aplicacions mòbils, un terreny poc cobert per a la protecció d'usuaris (i dades) que dicta les obligacions que tenen els desenvolupadors i les altres persones que intervenen en el desenvolupament i distribució de les apps. Aquest nou Dictamen presta major atenció a la protecció d'aplicacions que usin els menors d'edat.

Les Autoritats recorden que el marc legal aplicable a qualsevol app dirigida als usuaris europeus és la Directiva de Protecció de Dades 95/46, en combinació amb la Directiva 2002/58/CE de Privacitat i Comunicacions Electròniques. En particular subratlla la necessitat d'obtenir el consentiment informat i previ de l'usuari.

Un recent estudi reflecteix que només el 61% de les 150 aplicacions més descarregades compta amb una política de privacitat. Pel que fa al consentiment, que constitueix la base jurídica per permetre que una empresa tracti les dades personals de l'usuari, les autoritats subratllen que sovint aquest es redueix a una casella de verificació que indica que l'usuari accepta els termes i condicions aplicables, sense oferir una opció que permeti rebutjar-les. Segons un estudi realitzat per GSMA, al 92% dels usuaris de apps els agradaria que se'ls oferís l'opció de triar a quines funcions de la seva terminal pot accedir l'aplicació i a quins no.

Aquest marc normatiu és aplicable amb independència d'on estigui situat el desenvolupador de l'aplicació o la tenda que la comercialitzi, a causa que aquests programes recorren a mitjans situats en la Unió Europea, com són els propis terminals dels usuaris.

Les botigues d'aplicacions reben més d'1.600 apps noves cada dia, i de mitjana, un usuari d'un smartphone es descarrega 37. Aquestes apps poden recopilar enormes quantitats de dades personals a través de l'accés, per exemple, a l'àlbum de fotos, a la llibreta d'adreces o a les dades de localització.

Riscos per a la privacitat

Les Autoritats destaquen el risc que per a la protecció de dades suposa l'elevat nombre d'agents que intervenen en l'ecosistema mòbil. Cadascun d'ells té una responsabilitat envers els seus usuaris en l'àmbit de la privacitat. Malgrat que els desenvolupadors d'aplicacions persegueixin l'objectiu d'oferir serveis nous i innovadors, és necessari tenir present que les seves apps poden plantejar importants riscos per a la vida privada dels usuaris de dispositius intel·ligents si no compleixen la legislació sobre protecció de dades de la UE.

Segons el parer del Grup, els usuaris han de poder controlar les seves pròpies dades personals. Per això, els desenvolupadors d'aplicacions han de proporcionar informació suficient sobre les dades que van a tractar abans de fer-ho, de manera que puguin obtenir un consentiment vàlid.

Gràcies a aquesta mesura, s'aclareix que l'usuari no ha d'enfrontar-se a una pantalla l'única opció de la qual és la de “Si, accepto”. També hauria de mostrar-se un botó que permetés cancel·lar la instal·lació. A més, l'usuari ha de poder conèixer a quina informació prodrà accedir el desenvolupador de la app abans d'instal·lar-la. En aquest sentit, les finalitats del tractament d'aquestes dades han d'estar ben definits i han de ser comprensibles per a un usuari mitjà, excloent-se els canvis sobtats en les condicions del servei.

El Dictamen destaca que el fet de fer clic en el botó ‘Instal·lar’ no implica necessàriament un consentiment vàlid per al tractament de dades personals si no va acompanyat de suficient informació, tant sobre les condicions d'aquest tractament com sobre el fet que en prémer ‘Instal·lar’ es presta el consentiment per tractar les dades en aquestes condicions.

Drets dels usuaris

El responsable del tractament de les dades ha d'informar sobre qui és, quines dades recopilarà, per a quins usos o finalitats, si aquesta informació serà cedida a tercers i la forma que té l'usuari per revocar el seu consentiment i cancel·lar les seves dades. El Dictamen subratlla que els usuaris d'aplicacions han de poder exercir els seus drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició.

tags: apps, seguretat , privacitat

cdnet

  Títol Tema
3745 Una forma senzilla d'entendre el cloud computing – Vídeo
2545 Les claus per una bona estratègia de màrqueting en mitjans socials màrketing
2538 Els pasos per a una estratègia social media. màrketing
2536 Les 8 claus del Marketing a Facebook social media
2551 Com planificar una acció de màrqueting a les xarxes socials màrketing
2530 Estratègies de màrqueting en xarxes socials social media
2534 Com borrar el teu compte de facebook la guía definitiva. social media
2532 Facebook revela com rastreja als seus usuaris social media
2582 Per què els clients abandonen el carret de la compra? màrketing
2594 Com mesurar la fortalesa d'una marca en les social media màrketing
2549 Una estratègia a les xarxes socials ha d'anar més enllà de comptar seguidors màrketing
2744 Detalls del nou Facebook per empreses social media
2714 6 coses que mai haurien de compartir-se a Facebook social media
2877 Quin és el millor moment per publicar a Twitter, Facebook o Tumblr? social media
2952 SEO d'un cop d'ull - infografia màrketing
3028 5 exemples de botigues virtuals amb codis QR màrketing
3116 Consells de Google per adaptar-se al mercat mòbil màrketing
3110 10 riscos que les marques haurien d'atrevir-se a assumir a les xarxes socials màrketing
3114 Com relacionar-se professionalmente a les xarxes socials màrketing
3274 Garantint la seguretat al núvol social media
3478 Així et segueixen el rastre a internet màrketing
3480 13 tendències de social media marketing que enlairaran el 2013 màrketing
3561 Veritat o ficció? Tot sobre l'adopció del HTML5 - infografia
3563 Facebook té problemes amb el model de negoci publicitari màrketing
3559 Disenyar una bona experiència d'usuari- infografia màrketing
3570 El novembre negre de la seguretat de la informació
3610 Són les xarxes socials una amenaça per a les empreses espanyoles? social media
3565 Les 5 tendències de social commerce per a 2013. màrketing
3749 La privacitat de Facebook: els mites i les veritats sobre la xarxa social social media
3696 Estudi sobre l'activitat de les principals marques espanyoles en xarxes socials social media
3743 5 claus per a una estratègia eficaç de màrqueting a temps real màrketing
3753 S'aprova el primer dictamen de privacitat de les apps mòbils
3836 L'era de l'hegemonia de les tauletes
3830 Pàgina de Facebook o blog corporatiu? Claus perquè la seva empresa estigui a la xarxa amb èxit màrketing
4298 Presentació de iAgric
5232 4 raons per les quals els usuaris abandonen una compra en línia màrketing
5486 Com complir amb les directrius de cookies de la LSSI?
5837 Google penalitzarà les webs no adaptades a dispositius mòbils
7683 Què és un servidor segur?